RAHTIKULJETUKSET

  • Rahtia kuljetetaan max. 1000 kg/nosto.
  • Rahdin kuljetuksessa ovat etusijalla saariston vakituisten asukkaiden kuljetustarpeet – kesäasukkaiden rahtia kuljetetaan mikäli aluksella on tilaa.
  • Kraanalla kannelle nostettavan peräkärryn kokonaispaino saa olla max. 750 kg (O1-luokka); käytännössä lastin paino saa olla max. 400 kg. Peräkärryn kuorma ei saa tulla laitojen yli ja myös kuomullisen kärryn lastin tulee olla asianmukaisesti sidottu. Alus ei ota vastuuta, jos esim. kuomu hajoaa nostossa.
  • Rahtaamista odottava lasti ei saa täyttää laiturialuetta jottei laiturin käyttö vaarantuisi, ts. laiturilla ei saa säilyttää enempää rahtia kuin mitä on yhdellä lastauskerralla mahdollista kuljettaa.
  • Nostettava, kappaletavaraa sisältävä rahti on oltava pakattu, sidottu ja suojattu siten, että se voidaan nostaa kerralla ja kuljettaa kannella eri sääolosuhteissa. Varustamo ei vastaa puutteellisen pakkaamisen ja/tai suojauksen seurauksena tulleista vaurioista.
  • Turvallisuussyistä rahtia/veneitä ei nosteta vedestä/veteen, vaan veneen on oltava trailerilla tai peräkärryssä.
  • Kaikki rahdit on tilattava alukselta 7 vrk etukäteen. Kapasiteetin salliessa kuormia voidaan kuljettaa lyhyemmälläkin tilausajalla.
  • Nostettavat yksiköt on merkittävä kunnolla rahdin vastaanottajan sekä saaren nimellä.
  • Kuljetuksista on esitettävä aluksen päällikölle tai henkilökunnalle rahtikirja, josta selviää rahdin todellinen vastaanottaja ja lähettäjä sekä yhteystiedot. Turvallisuussyistä ilman rahtikirjaa rahtia ei oteta alukselle.
  • Vaarallisten aineiden kuljetukset on sovittava erikseen aluksen kanssa (esim. kaasupullojen ja bensiinin kuljetukset).

FRAKTTRANSPORTER

  • Frakt transporteras max. 1000 kg/lyft.
  • Transportsbehovet för den bofasta befolkningen prioriteras i första hand och fritidsboendes frakt transporteras endast om utrymme finns på fartyget.
  • Släpvagnar som lyfts ombord med kran bör väga max. 750 kg (klass O1); i praktiken bör lasten på släpvagnen väga max. 400 kg. Lasten får inte vara över släpvagnens sidor och måste vara fast surrad även på släp med kåpa. Fartyget ansvarar inte om t.ex. kåpan går sönder vid lyftning.
  • Frakt som väntar på transport får inte blockera bryggans område, dvs. frakt får inte förvaras på bryggan mer än vad som är möjligt att transporteras på en tur.
  • Lasten som lyfts bör vara packad, ihop buntad och skyddad så att den kan lyftas med en gång och transporteras på däck vid alla väderförhållanden. Rederiet ansvar inte för skador som uppstått på oförpackade eller bristfälligt packade laster.
  • På grund av säkerheten lyfts inte frakt/båtar i/från sjön, utan båtar bör vara på trailer eller släp.
  • All frakt transport skall beställas 7 dagar på förhand via fartyget. När fraktkapacitet tillåter kan lasten transporteras under kortare anmälningstid.
  • Enheter som skall lyftas med kran måste vara märkta med mottagarens namn samt holme.
  • Med frakten skall det också finnas en fraktsedel som skall visas till fartygets befälhavare eller besättning. På fraktsedeln skall det framgå fraktens mottagare och avsändare samt kontaktuppgifter. På grund av säkerhetsskäl mottages inte frakt om fraktsedeln saknas.
  • Transport av farligt gods (bl.a. gasflaskor och bensin) måste man skilt komma överens med fartygets besättning om

Alukset

M/S Nordep

Aluksen tiedot »

M/S Satava

Aluksen tiedot »

M/S Karolina

Aluksen tiedot »

ITA Arctic Wolf

Aluksen tiedot »

M/S Hitis

Aluksen tiedot »

M/S Vejden

Aluksen tiedot »

M/S Cheri

Aluksen tiedot »

M/S Myrskylintu

Aluksen tiedot »

ITA Isvägen

Aluksen tiedot »